ONNOZEL… - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Maarten Wulmsen - WaarBenJij.nu ONNOZEL… - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Maarten Wulmsen - WaarBenJij.nu

ONNOZEL…

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

26 December 2010 | Indonesië, Surabaya

- dat men daadwerkelijk luistert naar elk woord van de toedracht..
- en mij 2 uur lang de mis vertaald kan worden door een heuse tolk.
- elkaar honderd keer het beste wenst
- men 2 uur lang met z’n handen omhoog kan zitten
- dat iedereen een bijbel bijheeft..
- ..en ik alleen mijn Lonely Planet…
- iedereen gevraagd wordt om met z’n telefoon te zwaaien bij het Indonesische Ave Maria..
- ..men door de “inleving” zelfs naar het instellingenmenu van de telefoon gaat om de helderheid van het LCD-schermpje op “maximaal” te zetten.
- onnozel is gewoon een woord dat ik aan de mensen hier hang; omdat ik niet weet hoe ik dit anders moet beschrijven.
- onnozel omdat iedereen vergeet hoe-en-wat en gewoon samen is (met duizenden tegelijk) en mooi het Kerstfeest viert.

En dat laatste geeft aan dat dit onnozele eigenlijk iets heel moois is. Hierdoor zijn de mensen hier in staat tot dingen die wij als nuchtere Hollanders niet kunnen. Ik snap nu echt waarom in Nederland de kerken leeg stromen en men hier in Indonesie met tienduizenden bij elkaar komt (elke week!), en deze week om Kerstmis te vieren. De African Gospel bestaat ook hier en de kerst-mis in de kerk (de grootste kerk van Azie!) gisteravond was dan ook een waar concert. Het inlevingsvermogen van de bevolking hier (heel veel Chinezen ook) zorgt voor een bijzondere sfeer waarin mensen met hun handen omhoog staan te roepen, te bidden; over de railing van het balkon hangen met hun ogen dicht. En dat met tienduizenden bij elkaar. Waanzinnig! Als ze het in Nederland op deze manier zouden aanpakken, compleet met discolichten en een flinke dosis “HALLELUYA” dan zou ik ook elke week op zondagochtend braaf in de kerk zitten. Maarja, wishful thinking…

Vanmiddag ook nog naar een jeugd-mis geweest dat in het begin de sfeer van een mega-schoolfeest had, maar uiteindelijk een flinke dosis inhoud over jezus en god. Ik had afgesproken met iemand die ik gisteravond in de kerk had ontmoet. Vandaag had hij iemand meegenomen die goed Engels spreekt. Men volgt hier letterlijk elk woord van de toedracht (en liederen) en deze “tolk” dacht mij te plezieren door 2 uur lang elk woord letterlijk te vertalen. Leuk, maar 2 vermoeiende uren. Uiteindelijk maar gewoon veel “ja”-geknikt en met m’n handen omhoog gezeten. Het is een interessant cultuurverschil en ik probeerde me wel in te leven, maar als Hollander ben ik hier toch echt iets te nuchter voor..

Hopelijk hebben jullie in Nederland net zo’n leuke kerst als ik. Na de mis van gister nog met een man of 20-25 een pool party gehouden hier bij ’t appartement. Niets te klagen dus.
Voor jullie allemaal een fijne kerst toegewenst, en alvast een happy new year.

Hopelijk kunnen Lars, Wijnand en ik deze week nog naar Bali, maar alle hotels zitten al vrij vol dus het spant erom.

Ik ga nog even van de kerst hier genieten. Zonder sneeuw, maar met alle lieve mensen om mij heen die ik nu voor de 101e keer het beste ga toewensen. Tja, ik begin het ook al een beetje te worden..

onnozel

  • 26 December 2010 - 11:20

    Opper Lapin:

    Hier kan de paus nog wat van leren!
    Ik ga de sneeuw trotseren,mijn auto uitgraven en mij begeven naar de 2de dag van het all mighty vreet gebeuren!
    Hoezo onnozel? :-)

  • 27 December 2010 - 12:21

    Rob:

    Joow Neef,
    Haha klinkt wel grappig die onnozele dingen! Ik heb weer van je verhaal genoten! Veel plezier en fijne jaarwisseling!

    p.s. Ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk!

  • 27 December 2010 - 15:49

    Pa:

    Ook jouw een goed uiteinde gewenst.! Volgens Kees en Veerle zijn er op Bali genoeg hotels en pensions ook nu in het hoogseizoen. Teminste als je niet te hoge eisen steld.
    Zij zijn er vorig jaar geweest.
    veel plezier!

  • 28 December 2010 - 11:34

    Nozele:

    Kusje van je zusje

  • 05 Januari 2011 - 10:48

    Mikeyy':

    Misschien ben IK wel... onnozel.. dat ik er niet bij ben!! Ha. Klinkt allemaal goed! Geniet ervan!

  • 05 Januari 2011 - 13:53

    Rens:

    Hey Maarten,

    gelukkig nieuwjaar! moet wel vreemd zijn om oud en nieuw te vieren met veel zon.

    het feest hier was ook erg leuk. m'n kamer stond helemaal vol! maar inmiddels weer begonnen met werken. vies hoor.

    leuke verhalen jongen:) veel plezier verder!

    groeten rens

  • 14 Januari 2011 - 18:05

    Rida Van Lindt En Fa:

    Hallo maarten ik ben net uit het ziekenhuis en zie dat je al op vakantie bent en het goed maakt en het is een hele ervaring zo waar je veel van kunt leren en zien.Je maakt het goed en hopelijk blijft het zo en heb je nog een geweldige vakantie in vooruitzicht. Wij wensen je nog heel veel plezier en we blijven je volgen op je reisverslag. Heel veel groetjes van Karel Laura Carola en Rida van Lindt van de babyclub `86 Goede reis!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Surabaya

Travel adrenaline

Recente Reisverslagen:

18 Februari 2011

Roadtrip

19 Januari 2011

Welcome to my Paradise

26 December 2010

ONNOZEL…

20 December 2010

Madura

14 December 2010

Surabaya, Yoyakarta & Mount Merapi
Maarten

Trip of a life time :)

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 9457

Voorgaande reizen:

07 December 2010 - 30 November -0001

Travel adrenaline

Landen bezocht: